lördag 23 februari 2013

Fiberoptisk stjärnhimmel


Jag började mitt lilla projekt med att grundmåla takpanelen.


Vi tänkte att det skulle bli mest verklighetstroget om den var svart...
så så fick det bli.



Peik gjorde en skiss på datorn där han ritade ut panelen
så vi kunde räkna ut hur många stjärnor det skulle va på varje panelbit.



2 "korvar" med 300 fibertrådar vardera.
Trådarna är i tjocklekarna: 0,75 mm, 1 mm och 1,5 mm.



Sett från skrubben där korvarna fästs i lampan.



Jag började med att sprida ut lite trådar i taket,
dom skulle dras ovanpå glesläkten.



När vi skulle ha upp den tredje panelen kom Peik på den briljanta idén
att hänga upp den med en skruvtving.
Då kunde jag i lugn och ro dra igenom trådarna och sätta lim i hålen,
sen fick han komma och skjuta upp den.


 

Det blev en hel del borrande...
och en par borrar som gick av, dom var ju så klena.
När jag borrat hålet för tråden borrade jag en fördjupning på baksidan.
Det bör man göra, för om tråden böjs i 90 graders vinkel så kan den brytas
och då lyser den där den bryts istället för i ändan på tråden.



En bit på vägen.



Såhär såg det ut när allt var klart...
trådar överallt.
Det var ett jäkla jobb men jag är väldigt nöjd att jag valde att göra det.



Nu har jag klippt av trådarna ca. 1 cm ifrån taket.
Efter att vi har målat det ska trådarna kapas jäms med taket.
Det finns en fjärrkontroll till,
med den kan man välja en färg eller ha den att skifta mellan dom olika färgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar